21 april 2015

Dansk brændeovn tillades i landet, hvor brændeovne er forbudt…

Dansk brændeovn tillades i landet, hvor brændeovne er forbudt…
  • En dansk brændeovn har nu fået tilladelse til forhandling på verdens måske mest restriktive område for brændefyring - hvor brændeovne i princippet er forbudt siden 2003.

Det er den sensationelle Bionic Fire fra RAIS A/S i Frederikshavn, som efter mange tekniske forundersøgelser gennem 18 måneder har opnået en godkendelse af myndighederne i området Canterbury i New Zealand. Dette område er reguleret som Clean Air Zone 1, hvor brændeovne i princippet ikke er tilladt - indtil nu, hvor den danske ovn får salgstilladelse og vinder indpas. Det skyldes, at ovnen har så effektiv en forbrænding, at danske Teknologisk Institut har konstateret et absolut minimum af uforbrændte restpartikler i røgen fra denne særlige ovn.

Det bunder især i ovnens tokammer-system, hvor øvre rum fungerer som et almindeligt brændkammer i en almindelig brændeovn. Men når ovnen er oppe på en vis temperatur, træder en automatik i kraft og vender røgen nedad. Herefter sker der en efterforbrænding under høj temperatur og med styret lufttilførsel i nederste brændkammer. Det giver altså en miljøprofil på første klasse og berettiger til en adgangsbillet til salg til borgerne i Christchurch, Rangiora og Kaiapoi.

Forhandleren EnviroSolve er netop gået i gang med at præsentere Bionic Fire på messer med mere i området.
    - Vi er naturligvis rigtig godt tilfredse med, at de i Canterbury nu tillader vores nyudviklede miljøflagskib af en brændeovn. Tilmed har vi en fornemmelse af, at det moderne, organiske design falder i New Zealændernes smag - vi har jo et vist kulturelt fællesskab, siger Ann Charlotte Wellejus fra RAIS i Frederikshavn.

Hør tankerne bag Bionic Fire

Se Bionic Fire på www.rais.dk og www.envirosolve.co.nz

Flere oplysninger hos: Marketingansvarlig Ann Charlotte Wellejus, mobil: 40 21 34 72 eller Direktør Henrik Nørgaard, mobile 20 49 59 95

hvid Bionic Fire
    Billedtekst
    Med front i hvid fremtræder Bionic Fire lys og markant.
    Bionic Black
    Billedtekst
    Bionic Fire fås også med front i sort for et mere grafisk udtryk.