21 april 2015

Dansk vedovn tillates i landet hvor vedovner er forbudt…

Dansk vedovn tillates i landet hvor vedovner er forbudt…
  • En dansk vedovn har nå fått tillatelse til å selges på verdens kanskje mest restriktive område for vedfyring - hvor vedovner i prinsippet har vært forbudt siden 2003.

Det er den sensasjonelle Bionic Fire fra RAIS A/S i Frederikshavn som etter mange tekniske forundersøkelser gjennom 18 måneder har oppnådd en godkjennelse av myndighetene i området Canterbury i New Zealand. Dette området er regulert som Clean Air Zone 1, hvor vedovner i prinsippet ikke er tillatt - inntil nå, hvor den danske ovnen får salgstillatelse og vinner innpass. Det skyldes at ovnen har så effektiv forbrenning at danske Teknologisk Institut har konstatert et absolutt minimum av uforbrente restpartikler i røyken fra denne spesielle ovnen.

Det skyldes spesielt ovnens tokammer-system, hvor øvre rom fungerer som et vanlig brennkammer i en vanlig vedovn. Men når ovnen er oppe i en vis temperatur, trer en automatikk i kraft og vender røyken nedover. Deretter skjer det en etterforbrenning ved høy temperatur og med styrt lufttilførsel i nederste brennkammer. Det gir altså en miljøprofil av første klasse og berettiger til en adgangsbillett for salg til innbyggerne i Christchurch, Rangiora og Kaiapoi.

Forhandleren EnviroSolve har nettopp gått i gang med å presentere Bionic Fire på messer o.l. i området.

- Vi er naturligvis veldig godt fornøyd med at de i Canterbury nå tillater vårt nyutviklede miljøflaggskip av en vedovn. Vi har dessuten en opplevelse av at det moderne, organiske designet faller i Newzealenderes smak - vi har jo et visst kulturelt fellesskap, sier Ann Charlotte Wellejus fra RAIS i Frederikshavn.

Hør tankene bak Bionic Fire

Se Bionic Fire på www.rais.dk og www.envirosolve.co.nz

Mer informasjon fra: Markedsansvarlig Ann Charlotte Wellejus, mobil: +45 40 21 34 72 eller Direktør Henrik Nørgaard, mobile +45 20 49 59 95

hvid Bionic Fire
    Bildetekst
    Med front i hvitt fremstår Bionic Fire lys og markant.
    Bionic Black
    Bildetekst
    Bionic Fire fås også med front i sort for et mer grafisk uttrykk.